sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Hieman haastava yhdistelmä


Huomenna, huhtikuun 1. päivänä sisustuspalveluja tarjoava yritykseni S T A I L I A M O täyttää jo kolme vuotta. Jonkinlaisena hetken mielijohteena, sisustusopintojeni päättyessä, laitoin silloin kolme vuotta sitten toiminimihakemuksen menemään ja yritys oli perustettu. Aprillipäivänä.







Kolmen vuoden aikana olen päässyt toteuttamaan luovuuttani sisustusalalla.
Minulla on ollut mielenkiintoisia toimeksiantoja, joihin olen aina lähtenyt innolla mukaan.
Mistään ei ole tarvinnut vielä kieltäytyä. Töitä on tullut tasaisesti ja kaikissa projekteissa on ollut opittavaa.
Olen saanut toteuttaa unelmaani ja se on ollut myös mukavaa vastapainoa opettajan työlleni.









Oman erityisopettajatyön ja yrittäjyyden yhdistäminen on ollut koko kolmen vuoden ajan melko haasteellista.
Koska päätyöni vie suhteellisen paljon aikaa arjesta, ei yrityksen kehittämiseen ole jäänyt aikaa ja erityisesti mainonta on jäänyt heikoille kantimille.
Viikonloput ja lomavapaat olen yrittänyt käyttää tehokkaasti yrityksen kehittämiseen, mutta sellainen määrätietoinen sisällöllinen kehittäminen ja asioiden eteenpäin vieminen on ollut tuskaisen hidasta. Normiarjessa kahden työn suorittaminen ei ole ihan vaivatonta, sillä onhan tässä elämässä vielä muutakin ohjelmaa.



 




Minulla on paljon ideoita ja ajatuksia, mihin haluaisin sisustusalan yrittäjänä kehittyä ja ennen kaikkea keskittyä.
Sisustuskaupasta en haaveile, mutta haluaisin hyödyntää omia vahvuuksiani ja osaamistani. Julkisten tilojen, messuosastojen suunnittelu sekä opettaminen kiinnostaisi enemmänkin. Haaveilen edelleen myös lisäopinnoista tai ainakin kursseista, joista saisin vielä lisäoppia alasta, joten tavoitteita tulevaisuudelle on vaikka kuinka -  ja paljon...

 







Yrittäjänä minulla on vielä paljon opittavaa. Riskinotto ja oman työn hinnoittelu (=arvostus) on heikkouteni.
Olen turhan vaatimaton ja varovainen ja tällä saralla minulle on myös eniten kehitettävää. Heittäytyminen täysipäiväiseksi yrittäjäksi "tuosta vaan" ei ole minun juttuni. Koska olen varovaisen laskelmoiva, minulle ideaalitilanne olisi, että voisin yhdistää molemmat työni. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että minulla olisi opettajana tunteja nykyistä huomattavasti vähemmän (ja ne vähäiset säännölliset tulot),  jolloin voisin keskittyä yritykseni pyörittämiseen tehokkaammin.







Nyt joudun toistaiseksi tyytymään siihen, että yritystoimintani on edelleen sivutoimista. 
Teen sitä silloin, kun aikatauluni ja jaksamiseni antaa myöden. Haluaisin panostaa yritykseeni enemmän ja onneksi olen päässyt Starttivalmennuksen kurssille.
Voitin neljä kuukautta kestävän yrittäjäkurssin heidän FB-arvonnassa ja nyt pääsen vihdoinkin kehittämään yritystäni ammattilaisten avustuksella.
 Alun perin minun oli tarkoitus aloittaa huhtikuussa, mutta aikataulullisista syistä se päädyttiinkin siirtämään kesäkuulle. Ja hyvä niin.
Kesällä minulla on enemmän aikaa panostaa kurssiin ja toivon saavani sieltä lisää eväitä yrittäjyyteen ja yritysideani jalostamiseen.
 
 
 
 
Vaikka kahden työn yhdistäminen on haastavaa, koen olevani onnekas, sillä saan tehdä työtä, jota rakastan, sekä erityisopettajana että sisustussuunnittelijana. Työn vaativuus kouluyössä on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ja välillä tulee pohdittua, jaksaako sitä työtä tehdä eläkeikään asti. Sisustussuunnittelijana työssä on vielä uutuuden viehätystä ja se toimii minulla tällä hetkellä "luovuuden lähteenä". Koska molempia töitä teen intohimolla, on vaarana kuitenkin uupuminen. Sisustussuunnittelupyyntöjä tulee tällä hetkellä sopivasti, mutta jos ne alkavat lisääntyä, tulee minun pohtia työ-ja yrityskuvioita uudelleen, sillä vuorokaudessa on vain 24 tuntia, viikossa 7 päivää... ja meillä jokaisella vain yksi elämä elettävänä.
 
 
 
Näillä ajatuksilla (ja kolmen vuoden yrittäjä kokemuksella) eteenpäin.
 
 
 
 
 
 
 

8 kommenttia:

  1. Tuo on kyllä haastavaa, kun tekee kahta työtä juuri ajankäytön suhteen.Oletko ajatellut,että tekisit päätyötä vaikka vähän aikaa vähemmän? Vaikka 4 pv /vko ja yksi päivä yritykselle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monenlaisia vaihtoehtoja on ollut mietinnässä, mutta mitään radikaalia muutosta en ole tekemässä. Yrityksen suhteen minulla on jonkinlainen viiden vuoden suunnitelma, jossa tätä osa-aikaisuutta harkitsen vakavasti. Onneksi on opettajien lomat, jotta voi välillä keksittyä myös yrityksen pyörittämiseen.

      Poista
  2. Tulin tarkoituksella lukemaan tämän postauksesi, hyvin kirjoitettu! Nyökyttelen täällä joka lauseelle. :) Tunnistan niiiin tuo saman tuskan: halua ja intoa olisi kehittää yritystä, mutta aika- ja voimavararesurssit tulevat vastaan. Mainontaan olisi tarvetta keskittyä täälläkin paremmin, nyt se on vain aina hetken mielijohteesta heiteltyä, ilman sen kummempaa sisältösuunnittelua (koska paukkuja siihen ei ole). Tsemppiä tulevaan - kuten sanoit, onnekas saa tällä kombolla olla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen miettinyt myös mainostamisen ulkoistamista, mutta yritystoimintani on sen verranpienimuotoista, ettei se ole vielä taloudellisesti järkevää...tai sitten olisi. Odotan tuota yrittäjäkurssia alkavaksi, koska ehkä saan sieltä tietoa ja vinkkejä yritystoiminnan kehittämiseen. On jotenkin lohduttavaa kuulla, että tiedä minulla olevan myös kohtalontovereita...
      Kiitos tsempeistä ja kiva, kun kävit kommentoimassa! <3

      Poista
  3. Kahden työn tekeminen on aina haastavaa vaikka itse aikoinaan teinkin kahta työtä. Koen itse niin, että jos työt on hyvin erilaisia ne eivät syö toisiltaan energiaa. Totta kai ongelmana on ainainen aikapula ja ehkä jossain vaiheessa sitä on vain päätettävä kumpi töistä vie mukanaan enemmän ja panostettava siihen. Ymmärrän halusi kehittyä ja laajentaa osaamisalueita mutta kun päivässä on rajallinen määrä tunteja. Tsemmppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikapula on se pahin asia tässä yrittämisessä. Asioiden priorisoiminen on hyvin tärkeää. Sovin juuri viime viikolla, yhden asiakkaan kanssa sisustusneuvonnan kesäkuulle, koska kevät on niin kiireinen. Kesälomalla olisi tarkoitus tehdä yritysvalmennuksen tehtäviä ja laittaa yhteistyöehdotuksia eri paikkoihin...katsotaan, mitä kaikkea sitä ehtii kesällä tehdä...
      Ja kiitos tsempeistä. Ne lämmittävät aina mieltä! <3

      Poista
  4. Tsemppiä arkeen ja alkavaan huhtikuuhun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä. Kyllä tässä jaksaa räpiköidä, kun tietää, että kaikkea kivaa on tulossa. Kesälomaan on yhdeksän viikkoa ja sen jälkeen saa hetken hengähtää opettajan työstä.
      Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle toivotellen ja onnittelut vielä valmistumisen johdosta! <3

      Poista