perjantai 27. tammikuuta 2017

Erikoinen ajanviete?


En ole ihan varma, voiko tätä kutsua harrastukseksi. Päättäkää te. Minulla on tapana selailla asuntoilmoituksia (harva se päivä) ja erityisesti bongailen asuntojen pohjapiirustuksia. Minua ei oikeastaan kiinnosta se, miten koteja on sisustettu, vaan enemmänkin, mitä erilaisia sisustusmahdollisuuksia kohteessa olisi.





Pohjapiirustusten tutkiminen on mielenkiintoista puuhaa.
Koen tilojen suunnittelun mielenkiintoisena haasteena, sillä haluaisin nähdä tiloissa enemmän kuin yhden ratkaisun.
Leikittelen usein ajatuksella, miten sisustaisin tai mitä seiniä kaataisin, jos asunto olisi minun.
Toisinaan piirtelen kaluste-ja remonttisuunnitelmia ihan huvikseni.
Eikä viime vuotiset sisustusopintoni ainakaan lievittäneet asiaa.
Pikemminkin päin vastoin.
 
 
 
 
 

En edes ihan tarkalleen tiedä, milloin olen aloittanut tämän suhteellisen merkillisen ajanvietteen. Olen jo pienestä pitäen pitänyt nukkekotileikeistä (tai niiden sisustamisesta). Legoista rakensin lapsuuden kaverini kanssa pienen asuntovaunuja minihahmoille, johon suunnittelimme wc:t, keittiöt makuutilat yms. Kun lapsena vierailin tätini kanssa Hviträskissä, kuvittelin, millaista olisi asua siellä. Ahmin sen tunnelmaa jokaisella aistisolullani ja nautin sen tuomasta estetiikasta. Vierailu em. paikassa on jäänyt lähtemättömästi mieleeni...
 
 
 
 
 
 
Miksi en lähtenyt opiskelemaan alaa? En osaa sanoa. Ehkä tietämykseni alasta oli liian kapea, sillä kuvittelin, että kaikkien tulee olla arkkitehtejä ja siihen ei meikäläisen matemaattiset eikä piirustustaidot olisi riittäneet. Silloin aikoinaan sisustamista ei taidettu edes oikein missään muualla opiskellakaan. Koulutuspaikkoja, tutkintoja ja ammattinimikkeitä on tullut vasta paljon myöhemmin. 
Silloin olin jo uravalintani kasvatustieteen alalla tehnyt ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen.
 
 
 
 
Kiinnostus ja rakkaus sisustamiseen on kuitenkin säilynyt kaikki nämä vuodet. Koulutusmahdollisuuksia alalle on jo kiitettävästi ja vaikka minulla on jo tuo pieni sivutoiminen yritys, uskallan haaveilla vielä lisäopinnoista sisustamisen alalla. Tämä harrastukseni vahvistuu koko ajan ja palo kehittyä siinä on kasvanut ja kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Mihin suuntaan? En ole ihan varma... vielä.
 

 
Onko sinulla jotain erikoisia "harrastuksia" tai mielenkiinnon kohteita? Onko minulla kohtalon tovereita?
Olisi kiva kuulla omista kummallisista ajanviettotavoista...
 



(Postaksen kuvat ovat Pixapayn sivuilta lainattu)


 
 

2 kommenttia:

  1. Minä kyllä katson aina pohjaratkaisut ensin ja tilojen muodot!
    Oikein hyvä "harrastus" tuo minusta on! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän, että minulla on "sielunsiskoja" enkä ole ollenkaan yllättynyt, että sinä olet yksi niistä! :D <3

      Poista