keskiviikko 9. kesäkuuta 2021

Lomasuorittamisesta

Minulla on tapana tehdä listoja kaiken maailman asioista: kauppa-, tehtävä- ja asialistoja. Sillä on sellainen seuraamus, että elämäni on yleensä aikamoista suorittamista eikä lomat taida tehdä poikkeusta. Kesäloman to do-listaa en ole tehnyt (vielä), mutta taisin kirjoittaa samasta teemasta jo blogipostauksen, joten alitajunnassa nakuttaa jo...



Samaan hengen vetoon yritän malttaa mieleni ja olla vähemmän suorittamatta, nauttia kesälomasta, hiljentää tekemisen tahtia ja ihan olla vain. Viime kesä meni jokseenkin mökkiremonttia tehdessä ja tänä vuonna pitäisi vähän jatkaa sitä. Sen lisäksi meillä on heinäkuun lopulla pojan rippijuhlat, jonka juhlapaikan päätimme ulkoistaa ravintolassa pidettäväksi, mutta joka kuitenkin vaatii pientä suunnittelua. Hyvin helposti alan aikatauluttamaan tekemisiäni ja silloin niistä tulee minulle suorittamista - ja vähän stressiäkin. 




Lomiini kertyy helposti niitä asioita, joita omassa arjessa en ehdi (tai jaksa) tehdä. Meillä on ollut tapana lähteä jonnekin matkalle heti kesäkuun alussa, mutta koronan takia se on jäänyt viimeisen kahden vuoden aikana tekemättä. Tällainen lomanaloitus on toiminut meikäläisellä erityisen hyvänä irtiottona, sillä silloin tulee tehtyä totaalinollaus. Tänä kesänä yhteinen lomareissu jää muutenkin haaveeksi, sillä pojan ensimmäinen kesätyö ja jääkiekkoharjoitukset rytmittävät myös minun loma-arkeani melkein koko kesäkuun ajan. 




Ihan kokonaan tekemättä en osaa kuitenkaan olla ja päivät näyttävät täyttyvän kaikenlaisesta puuhastelusta. Näin somessa seuraavan tekstin, jossa kiteytyy mielestäni hyvin kesäloman perimmäinen tarkoitus.


KESÄLOMA

on ihmiselle annettu, että tarkkaan miettisi, 

mitä kaikkea pitää sen aikana tehdä 

ja jättäisi sen sitten tekemättä.

- Roope Lipasti



Mahtaisinkohan pystyä tähän? Epäilen.

Ihanaa kesäkuun jatkoja kaikille...





8 kommenttia:

  1. :D Minä olen myös lista-ihminen :D
    Niin paljon tehtävää ja niin lyhyt kesä :D Tänään olen pikkuisen puuhastellut ja vetänyt lonkkaa!! Just otin pikku nokoset- aika jännää hommaa! Kesä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä lista-ihmisiä tuntuu olevan paljonkin. yritän nyt toppuutella itseäni ja olla tekemättä niin paljon. Työarjessa tuntuu, yhden tehtävän aikana suoritan paria muutakin juttua, mutta nyt yritän himmailla ihan toden teolla...päiväunia en ehtinyt kylläkään ottamaan... ;) Silti loma on ihan parasta!!!!

      Poista

  2. Minäkin olen listaihminen - mutta kesäloman suunnitelmista harvemmin tulee minulle stressiä. Enemmän stressaavat päivät, jotka valuvat ohi ilman mitään tekemistä. En tarvitse suunnitelmaa kesäloman jokaiselle päivälle, mutta jokaisessa päivässä pitää olla jotain tekemistä.
    Vaikka sitten että olen päättänyt lukea paljon. (sellaista asiaa ei tarvitse kirjoittaa listalle)

    Rippijuhlien ja treenien aikatauluttamisen ja listaamisen ymmärrän oikenkin hyvin.

    Iloa kesäpäiviin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun paheeni on se, että ladon kesälomalle liian paljon suunnitelmia ja vaikka on opettajien pitkä loma, se ei meinaa oikein riittää kaikkien suunnitelmien toteuttamiseen...ja usein jäävät osittain toteuttamattakin. Tänä kesänä olen ollut itselleni armollisempi. Joku toinen päivä saan tehtyä enemmän ja joku toinen päivä vähemmän. Koska en ole palaamassa loman jälkeen töihin, en ehkä muutenkaan "panikoi" tämän loman riittävyyden kanssa.

      Samaa mieltä kanssasi, että joka päivä pitää olla jotain tekemistä...vaikka sitä lukemista ja miksei vaikka auringonottoa ;)

      Poista
  3. Olin aikoinaan listaihminen mutta olen luopunut tästä tavasta jo vuosia sitten. On, paljon vapauttavampaa kirjoittaa listaan asioita kun ne on jo tehnyt eikä niin "nämä minun on tehtävä" -tyylillä. Suosittelen kokeilemaan. Suomen kesä on lyhyt joten siitä kannattaa kyllä nauttia ja unohtaa listat. Teillä on tiedossa juhliakin joten kyllä tästä kiva kesä tulee. Nyt nautitaan! Kyllä me vielä matkustamaan ehditään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli minullakin on vielä toivoa :) Minun täytyy ehdottomasti kokeilla tuota sinun tyyliäsi...tai jos yrittäisi päästä kokonaan irti listojen tekemisestä. Vähän olen osannut höllentää, mutta sen kanssa täytyy tehdä ihan oikeasti töitä. Minulle työarjen katkaisee mökille meneminenkin, joten kovin pitkälle ei tarvitse lähteä reissuun... :)

      Poista
  4. Töissä teen listoja, mutta en lomalla. Töissä on niin paljon muistettavaa, että ilman listaa jää puolet töistä tekemättä.
    Olen todennut, että jos olen miettinyt, että huomenna pesen ikkunat, niin siinä menee pilalle jo tämäkin päivä. Toivon, että minulle tulee huomaamatta hetki, jolloin tuntuu ihan mukavalta pestä ikkunoita tai siivota. (Ne ovat inhokkihommia.) Tällä periaatteella sain äsken yhden kaapin tyhjennettyä ja siivottua. Nyt voi jo lukea!
    Oikein mukavaa kesää ja opintoja sinulle! Terttu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opettelen tästä lista-ajattelusta nyt pois ja se onkin melkoinen prosessi. Ajatuksissa työstää koko ajan jo seuraavaa asiaa...ymmärrän sen , että on tärkeitä ja välttämättömiä asioita, joita pitää hoitaa, mutta sen kaiken muun listaamisen haluan saada vähemmälle. Ex tempore- hommat ovat kyllä ihan parhaita.Aion nauttia kesästä ja tulevista opinnoista "koko rahan" edestä... :)

      Poista