maanantai 10. kesäkuuta 2019

Brändipäivän tunnelmia


Pääsin viikonloppuna osallistumaan @petraveikkolan ja @helmivillakon järjestämään Brändipäivään. Olin ilmoittautunut siihen ystäväni kanssa hetken mielijohteesta ja odotukset päivän annista olivat hieman epäilevät. Onneksi epäilykset osoittautuivat turhiksi, sillä se osoittautui todellakin hintansa arvoiseksi "tuhdiksi" kurssipaketiksi.







Kurssilla saimme tietoa laajasti brändin perusasioista ja siihen liittyvästä luomisprosessista. Molempien kurssivetäjien omakohtaiset kokemukset toivat päivään ja aiheeseen vielä lisää mielenkiintoa. Sekä Erika että Petra tiesivät, mistä puhuivat ja heidän yritystarinansa olivat erittäin kiehtovia. Molemmilla naisilla on ollut vahva visio omista tavoitteistaan. Suurella intohimolla he ovat kulkeneet kohti omia unelmiaan ja matkan varrella on tullut lisää tavoiteltavaa. Molempien yritystie on ollut päämäärätietoista ja hyvinkin selkeää, "rakkaudesta lajiin".



 




Päivän aikana pohdimme omaa brändiä ja mitä haluamme sillä viestittää. Brändi on muutakin kuin vain yrityksen logo, kotisivut tai käyntikortti ja siihen asiaan sain paljon mietittävää. Pohdimme kohderyhmäämme ja ihanneasiakasta ja siltä pohjalta työstimme myös brändiämme.
Kurssipakettiin kuului työkirja, jota täytimme päivän aikana hieman, mutta paljon jäi vielä kotiläksyäkin.

 





Saimme hyvän tietopaketin erityisesti Instagram-tilin käytöstä osana brändiä. Sen käyttöä, erityisesti yritykseni kohdalla, aloin miettiä huomattavasti syvällisemmin. Instagram on ehkä syrjäyttämässä perinteisen Facebookin ja uudet SOME-kanavat aiheuttavat lisäpainetta oman brändi muotoutumiseen. Hektisessä ja pirstaleisessa SOME- maailmassa ensivaikutelmalla on suuri merkitys, siksi myös valokuvilla (ja brändillä) on iso vaikutus.




 





Päivän workshopeissa teimme kuvista moodboordeja ja harjoittelimme valokuvausta oman brändin näkökulmasta.
 Molemmat työpajat olivat niin mielenkiintoisa, että niissä olisi työskennellyt pitempäänkin, mutta valitettavasti aikamme oli rajallinen.
Työpajoissa mietimme mm. brändin ja omaa arvomaailmaa, värien käyttöä ja kuvasommittelua.
Paljon ihanaa ajatustyötä, josta jäi vielä runsaasti kotona prosessoitavaksi.
 
 






 
Brändipäivä oli erinomainen ja sitä olisi voinut työstää vaikka viikon kurssilla. Kurssipaikkana oli idyllinen Villa Wivi, jonka rakennuksen ja sisustuksen yksityiskohtia ihailin suunnattomasti. Puuvillatehtaan johtajan talo upea arkkitehtuuri ja sisustus loi hienot puitteet kurssille. Villa Wivi tarjoaa "Bed and breakfast"- majoitusta ja miljöö sai ainakin minut haltioituneeksi. Suosittelen kohdetta, jos kaipaat hieman erilaista majoitusta perinteisen hotellimajoituksen sijaan.



 





Tässä on nyt päivä pureskeltu kurssipäivän antia sekä brändiaiheen että valokuvien muodossa. Paljon on tullut asiaa pohdittavaksi ja oman brändi työstäminen syvällisemmin on käynnistynyt. Kurssilta sain erinomaiset eväät viedä ajatustyötäni eteenpäin ja aion hyödyntää myös kurssilla annettuja kirjavinkkauksia aiheesta. Mihin tämä kaikki johtaakaan, sitä en tiedä...mutta eteenpäin mennään takulla uudistunein ajatuksin.





P.S. Ja vinkkaan vielä asiasta kiinnostuneille, että seuraava brändikurssi on jo tiedossa syyskuulle!



2 kommenttia:

  1. Kuulostaapa kivalta päivältä. Aloin miettimään, että millainen olisi minun brändi. Varmaan aika kirjava :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siellä oli mukana minun lisäkseni yksi opettaja, joka pitää blogia. En ehtinyt sen kummemmin haastattelemaan häntä, mutta päivän jälkeen ainakin minä löysin muutaman pääasian brändiin, vaikka aluksi tuntui, että se on ihan mahdoton tehtävä ;)

      Poista