keskiviikko 8. huhtikuuta 2020

Päivä (etä)opettajana


Nyt kun korona-arki jatkuu ainakin toukokuun puolelle, ajattelin vähän aukaista teille minkälaisiksi minun (etä)työpäiväni ovat muovautuneet. Vaihtelua päivissä on jonkin verran, mutta seuraavassa  tiistaipäivän sisältöä viime viikolta.





  • Kello on soittamassa 6.45. Voin nukkua vähän pidempään, kun aamutoimiin ja työmatkaan ei mene ihan niin paljon aikaa kuin yleensä. En vetkuttele, vaan olen valmiina jo hyvissä ajoin ennen klo 8.00. Normitöissä opetus alkaisi klo 8.30, mutta minulla on tullut tavaksi aloittaa työ vähän aikaisemmin. Aamulla katson Wilma-viestit ja vastaan niihin. Samalla vilkaisen myös sähköpostin ja aamulla tulleet WhatsApp-viestit eri ryhmistä (työhön liittyviä taitaa olla 4 erilaista ryhmää). Tänään viestittely on ollut vielä rauhallista.

  • Sitten aloitan varsinaisen etätyöni. Laitan oppilaille (tai siis heidän vanhemmilleen) heti aamulla jakoon Wilma-viestiä päivän ohjelmasta ja tehtävistä. Lisään vielä erinnäisiä määriä opetusvideoita ja muita linkkejä WhatsAppin kautta.. Luokassani on sekä esiopetuksessa olevia että ykkösluokkalaisia ja taitotasoltaan  he ovat myös erilaisia, joten tekemisissä ja ohjeistuksissa olen pyrkinyt ottamaan jokaisen yksilölliset tarpeet huomioon (meidän ammattisanastossa tätä kutsutaan eriyttämiseksi).




 

  • Ennen huomisen päivän suunnittelua ja uusien opetusvideoiden tekemistä vastaan yhteen tutkimukseen, joka koskee nykyistä koronatilannetta ja etäopetuksen toteutumista omassa työssäni. Teen sen Facebookissa ja aikaa se vie n. 15 minuuttia. Sen jälkeen ryhdyn työstämään seuraavan päivän opetusvideoita (4kpl), jonka olen suunnitellut esiopetuksessa oleville.

  • Opetusvideoita varten haen tarvittavaa materiaalia kodistani, teen jonkinlaisen käsikirjoituksen opetusvideoiden sisällöstä ja videoin sen. Tänään teen erilaisia motorisia tehtäviä, joita esiopetuksessa olevat oppilaani voivat harjoitella (saksilla leikkaamista, pienten tavaroiden siirtelyä astiasta toiseen erilaisia välineitä apuna käyttäen, pinsettiotteen harjoittelua ja kynätehtävän) Katson videot vielä läpi ja teen tarvittavat korjaukset ja videoin uudestaan yhden kohdan.

     
 


  • Seuraavaksi katson sähköpostiani, jossa on mm. viesti erityisopettajaksi valmistuvalta opiskelijalta. Hänen harjoittelujaksonsa luokassamme keskeytyi koronatilanteen takia ja nyt hän suorittaa lopun harjoittelustaan etänä. Arvioin hänen tuntisuunnitelmiaan ja lähetän hänelle kommentit (ja tsempit) sähköpostilla. Opiskelijan arviointiin ja palautteeseen menee n. 45 minuuttia. Tämän jälkeen autan omaa lastani kuvaamataidon tehtävässä, jonka aiheena on suunnitella tuolin pienoismalli. On hieman haasteellistaa auttaa murkkuikäistä, jolla opiskelumotivaatio kuvaamataidossa on puhdas 0. Pääsemme kuitenkin jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen ja kuvaamataidon työ pääsee edes vähän alkuun. Palautuspäivä/ dokumentointi on perjantaina. Huoh!

  • Aamupäivä on  mennyt nopeasti. Huomaan, että kahvitauko on jäänyt pitämättä. Seuraavaksi menen tekemään ruokaa, joka onneksi on jo osittain tehtynä. Tämän päivän ensimmäinen tauko on ruokatauko, jonka aikana käyn laittamassa myös pyykkejä pesukoneeseen. Tehokkuus ennen kaikkea. Ruokailun jälkeen vilkaisen kelloa ja totean, että tähän aikaan työpäiväni oppilaiden kanssa koululla olisi tehtynä...siis normaalisti.

     




  • Ruokatauon jälkeen jatkan lähipäivien ja -tuntien suunnittelua. Käyn hakemassa ideoita Pinterestin ihmeellisestä maailmasta. Silmäilen oppikirjoja ja mietin niihin liittyviä  asioita. Pohdin, miten käsittelen tulevia aiheita; niiden konkretisointia ja mahdollisten videoiden tai linkkien hyödyntämistä. Välillä tuntuu, että olen eräänlainen ohjelmatoimisto. Koska oppilaani ovat vielä pieniä (esi-ja alkuopetuksen) ja erityisen tuen oppilaita, oikeanlaisten tehtävien löytämisessä on enemmän tai vähemmän haastetta. Onneksi internetistä saa paljon vinkkejä eikä ihan jokaista "pyörää" tarvitse keksiä. Todettakoon kuitenkin, että tähän ideoiden haalimiseen saan kulutettua aivan liian paljon aikaa...

  • Iltapäivällä alan saada oppilaiden vanhemmilta viestejä ja kuvia päivän tehtävistä. Minulla on tapana  kommentoida jokaiselle joko kirjoittamalla tai lähettämällä videon/ääniviestin. Samalla oppilaat saavat palautetta ja näen, mitä he ovat tehneet. Koska vanhemmat ovat täystyöllistettyjä, en ole kovinkaan "tiukka pipoínen" tehtävien suorittamisesta. Sain kuitenkin viestiä, että yhdellä oppilaalla kotiin lähetetyt tehtävät alkaa olla loppumassa, joten huomenna täytyy käydä koululla hakemassa ja monistamassa lisää materiaalia....

  • Uudessa etäopettajan roolissa pyrin rajaamaan työpäivieni pituutta. Käyn kahvitauolla (!)keittiössä ja sen jälkeen alan lopettelemaan työpäivääni n. klo 14.30. Tänään pysytyn lopettamaan suhteellisen ajoissa. Silmäilen seuraavan päivien asiat (suunnitelmat vihossa) vielä kertaalleen ja siivoan/järjestän työpöytäni. Saan vielä WA-viestiä muutamasta ryhmästä. Luen, kuittaan ja kommentoin niihin lyhyesti. Ai niin, ne pyykit ovat vieläkin koneessa, joten käyn ripustamassa ne kuivumaan. Päivän päätteeksi päätän lähteä vielä kävelylenkille ja luonnostella tämän blogipostauksen myöhemmin julkaistavaksi. Tiedän, että illalla sohvalla istuessani, selailen Facebookia ja sieltä tulevia linkkejä. Etäopettajana en saa "opettajamoodia" oikein katkeamaan, mutta minkäs ihminen luonteelleen voi. Onneksi kohta on kuitenkin neljän päivän pääsiäisloma, joka katkaisee mukavasti tämän ensimmäisen poikkeustila-jakson. 

 
Sellainen (hyvä) päivä tänään. Ei muuta kuin uusilla ajatuksilla ja ideoilla seuraavaan päivään!




 

2 kommenttia:

  1. On tuossa kyllä hurjasti hommaa teillä opettajilla! Tsemppiä etäilyyn ja onneksi saadaan kohta vähän taukoa :)
    Mukavaa pääsiäisviikkoa sinulle Satu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä hommaa on...ja tämä uuden työtavan opettelu ottaa vähän aikaa. Työ on haastavaa ja mielenkiintoistakin...loma tulee kyllä ihan tarpeeseen...😊

      Poista