keskiviikko 24. huhtikuuta 2024

Lomalla eli olemisen sietämätöntä keveyttä

Harvoin käyn enää kirjoittamassa blogia, mutta tällä mennään. Ajattelin kirjoittaa kuulumisia, vaikka tuntuu, ettei niissä edelleenkään ole juurikaan kerrottavaa. Elämä soljuu tasaisesti eteenpäin työn, yrittämisen ja muun vapaa-ajan välillä.




Kevät on ollut työntäyteistä, mutta olen ilokseni huomannut, että pystyn jo aika hyvin rajamaan työn ja vapaa-ajan. Se on vaatinut paljon ajatusten työstämistä, asian tiedostamista ja itsekuria. Kun työtapa on vuosikymmeniä ollut tietynlainen, uuden tavan löytäminen on vienyt paljon aikaa. Tasapainon löytäminen työn ja vapaa-ajan välillä on on hyvä oivallus ja huomaan voivani paremmin. Palautuminen työviikosta onnistuu paremmin ja ajatukset pysyvät paremmin pois työelämästä.

Tällä hetkellä olen viikon kesälomalla ja nautin sen tuomasta aikatauluttomuudesta. En välttämättä nuku pitempään kuin yleensä, mutta nautin kiireettömyydestä ja aikatauluttomuudesta. Minulla on sopivasti suunniteltua ohjelmaa ja vastapainona rentoa olemisen sietämätöntä keveyttä. Teen mitä mieleen juuri sillä hetkellä juolahtaa tai olen tekemättä yhtään mitään. Nautin tästä tilanteesta ja yritän ottaa siitä kaiken irti.





Ajankohtaisin asia tällä hetkellä on hakeminen syksyllä alkaviin tradenomiopintoihin. Sisäänpääsykurssin tehtävät ovat samantyyppiset kuin viime vuonna, joten niiden työstäminen tuntuu jotenkin helpommalta. Se ei vähennä työn määrää, sillä käyn läpi viime vuoden vastauksiani ja prosessoin niitä uudelleen. Samoja tehtäviä en aio palauttaa, mutta hyödynnän kuitenkin niiden sisältöjä. Viime vuodesta ajatukseni ovat edelleen muovautuneet ja opiskelumotivaationi on korkealla. Nähtäväksi jää, miten minulle käy tänä vuonna.

Opiskelurintamalla on muutenkin vilkkaampaa, sillä olen hakeutunut myös Salon Seudun Ammattiopistoon Verkkokauppaosaaja-koulutukseen ja luultavasti haen myös Sisällöntuottajan koulutukseen. Molempien koulutusten osalta olen tehnyt muutamia osakursseja jo aikaisemmin, joten näiden suorittaminen valmiiksi olisi vähän helpompaa. Voi olla, että olen pistämässä itseäni jälleen melkoiseen "opiskelumankeliin", mutta koen pystyväni ja jaksavani siihen.




Syksyn työtilanne on vielä epäselvä. Halu jatkaa ammatillisena opettajana on suuri, mutta tässä kohtaa en voi tuudittautua ajatukseen töiden jatkumisesta. Suunnitelmallisena ihmisenä olen ajatellut, että jos nykyistä työtä ei ole, teen erilaisia opettajansijaisuuksia ja opiskelen. Tiedossa olisi jälleen hieman erilainen vaihe, joka ei tunnu yhtään hassummalta vaihtoehdolta.

Kohta ollaan jo toukokuussa ja vaikka kevät näyttää ottaneen hieman takapakkia, katson luottavaisin mielin eteenpäin. Nautin vielä muutamia päiviä kesälomastani ja otan avoimin mielin vastaan sitä mitä kevät ja elämä minulle tarjoaa...


Sillä mennään!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti