maanantai 25. helmikuuta 2013

NO STRESS (=lomamuisteloita osa 1.)

Seuraavassa palaamme lomamatkan muisteloihin takaisin. Matkamme suuntautui siis Kap Verden saarelle ja paikan päällä olimme viikon. Tässä ensimmäinen osa matkakertomuksesta, sanoin ja kuvin...

Olimme lähteneet liikkeelle jo päivää aikaisemmin ja nukkuneet yön hotellissa, koska lähtö Kap Verdeen oli aikaisin. Lentokentällä piti siis olla jo hyvissä ajoin.

Tässä vaiheessa matkamme alkoi "virallisesti". Lento oli aikataulussa ja saimme mennä koneeseen. Matka kesti välilaskuineen n. kymmenen tuntia.

Lentokoneen ikkunasta jo näki, että saari oli todella hiekkainen ja kuiva. Tässä näkymää Salin kentältä maantielle päin.

Hotellissa kirjauduimme sisälle ja lähdimme tutustumaan alueeseen. Hotelli paljastuikin melkoisen isoksi alueeksi.

Uima-allasosasto piti käydä heti katsomassa ja kokeilemassa.

Tulopäivämme kääntyi melko nopeasti illaksi ja uima-allasalue meni kiinni klo 19.00. aikaeroa oli 3 tuntia eli Suomessa kello alkoi olla jo puoltayötä...matkanteko alkoi jo tuntua kropassa.

Tutustumiskierroksella löysimme vielä pienen leikkikentän, jossa ei kuitenkaan montaa härveliä ollut, mutta eipä niitä meidän poika viikon aikana kaivannutkaan.

Aamupalalla tankkasimme itsemme runsaalla aamiaisella. Tässä menossa kanelimausteiset letut.

Ensimmäinen kokonainen lomapäivämme alkoi pilvisenä, mutta iltapäivällä sää selkeni ja aurinko pääsi lämmittämään oikein kunnolla. Aurigon kuumuutta pehmensi tuuli, joka todellakin puhalsi ihan joka päivä.

Hotellin "virkistysporukka" järjesti joka päivä erilaista ohjelmaa allasalueella. Oli vesivoimistelua, lautapejä ja vesipalloa. Tässä kuvassa altaalla vieraili "paikallisia" ja lapsituristeja tanssikulkueena. Musiikki oli erittäin rytmikästä, sambamusiikkia muistuttavaa iloittelua.

Rannalla pelattiin tietenkin lentopalloa ja jalkapalloa. Jalkapallo todisti olevan todella maailmanlaajuinen peli. Joka päivä meidän poika sai rannalta lapsia pelikaveriksi...eikä kielimuuria ollut!

Koska hotellimme oli "All inclusive", saimme loman aikana syödä tarpeeksemme.

Teimme myös kaksi opastettua matkaa saarella. Tässä isä ja poika odottavat lähtöä neljän tunnin kiertoajelulle Santa Marian kaupunkiin, aivan muutaman kilometrin päässä hotellistamme.

Matka taittui pikkubussilla. Ja olihan sinne äitikin päässyt mukaan.

Matkalla pääsimme tutustumaan kaupunkiin, joka oli n. kolmen pitkän kadun kokoinen. Katsottavaa ja ihmeteltävää riitti ihan sopivasti. Tässä vähän kuvia kollaasin muodossa kierrokseltamme.

Pääsimme tutustumaan mm. kuuluisaan surffausrantaan, eräänlaiseen kauppahalliin, paikalliseen vaatemerkkimyymälään ja tietenkin itse kaupunkiin ja sen hyvin rauhalliseen ilmapiiriin. Täällä Kap Verdellä mottona onkin "NO STRESS". Tätä mekin yritimme noudattaa viikon ajan.

Tässä hotellimme opaskartaa. Koska hotellimme oli kahden hotellin yhdistelmä mahtui hotellin alueelle arviolta ainakin 1000 turistia (ellei enemmänkin) ja silti siellä ei ollut yhtään ruuhkaisen oloista. Muutenkin hotelli oli erittäin siisti ja rauhallinen. Emme nähneet viikon aikana esim. yhtään humalaista ihmistä...tai sitten me liikuimme eri aikaan...:)

Hotellihuoneemme numero oli jostain syystä helppo muistaa... :)

Huoneet olivat myös siistit. Ilmastointi oli hoidettu "kattovippurilla", joka ainakin näissä olosuhteissa toimi ihan hyvin.  Yöt eivät olleet mitenkään erityisen kylmiä. Pelkällä lakanalla pärjäsi, vaikka mies taisi käyttää myös peittoa...

Huoneeseen kuului oma kylpyhuone suihkulla ja vessalla. Ihan asiallista meininkiä, ei moitittavaa huoneista tai palvelusta.

Koska kuvien (ja tarinan) määrä on melkoinen, säästän lomakuvia seuraaviin postauksiin. Ettei tulisi ihan "kuvaähkyä"...

...ja niinkuin eräs kuuluisa urheiluselostajakin sanoi: "Päätämme täältä tästä tähän!"

1. tosi kivoja kuvia!! :)

Anu

1. Kitos vaan! Kuvankäsittelyohjelmalla saa paljon ihmeitä aikaan... :)