sunnuntai 27. joulukuuta 2020

Lievää neuloosia havaittavissa

Vähän ennen joululoman alkua sain ajatuksen, että tällä lomalla teen villasukkia. Ihan vaan sen takia, että maltan istua aloillani ja olla puuhaamatta työasioita. Tätä tarkoitusta varten ostin lähikaupasta uusia lankojakin...





Kaapin kätköistä löysin pienen etsimisen jälkeen sukkapuikot ja kuinka ollakaan, siellä oli myös yksi kesken jäänyt sukka. Olin neulonut jo sukan varren, mutta jostain syystä sukan tekeminen oli jäänyt minulta vaiheeseen. Liekö kevätaurinko vienyt energiat muualle. Samasta kätköstä löysin villasukkien teko-ohjeetkin, jolle oli muutaman vuoden tauon jälkeen tarvetta.







Pienen ohjeiden kertauksen jälkeen kantapää ja kavennukset ovat palanneet taas mieleen. Ensimmäinen sukka alkaa olla kutakuinkin valmis ja sen jälkeen teen sille parin. Ensimmäinen sukkaparin teen lapselle. Hän huomasi yhtenä päivänä, ettei omistanut ainokaistakaan villasukkaa, joskin kasvupyrähdyksellä on ollut osuutta tähän puutokseen. Seuraavaksi vuorossa on tehdä isännälle sukat ja sen jälkeen lupasin tehdä vielä lyhytvartiset sukat miehen tyttärelle. Voi olla, että tämän jälkeen kutimet jäävätkin taas tauolle. Sukkien neulominen (vai kutominen?) sopii minulle loma-ajan tekemiseksi oikein hyvin, sillä ne valmistuvat suhteellisen nopeasti ja lopputulos palkitsee aina.






Ja tähän loppuun vielä pieni kertaus aiheeseen liittyen. Minulla on aina menneet käsityöhön liittyvät käsitteet; kutoa, neuloa ja ommella sekaisin ja tutkittuani hieman asiaa, sain selville, että käsitteiden käytössä on ollut ja on edelleen alueellisia murre-eroja. Käsityön opetuksessa ja neuvonnassa ovat vakiintuneet neuloa, kutoa ja ommella  sanojen seuraavanlainen työnjako: vaatekappaleen valmistamista puikoilla tai koneella sanotaan neulomiseksi ja kankaan valmistamista kuteista tai loimista kutomiseksi, kun taas esim. neulalla ja langalla tai ompelukoneella työskentelemistä sanotaan ompelemiseksi


Niin, että mitenkäs siellä? Neulotaanko vai kudotaanko teillä sukkaa?



7 kommenttia:

  1. Minä olen aina sukkia kutonut, mutta olen ollut siinä luulossa, että sanon sen aina väärin...jatkossakin aion sukat kutoa :D (koska olen kovapäinen)
    Täällä olen käyttänyt tänään lähes koko päivän maalailemalla taulua.
    Ihanaa sunnuntaita sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla menee toisinaan nämä käsitteet sekaisin ;). Täällä kutimet kilkkaa ja kerros kerrokselta tulee valmiimpaa. Tämä on kieltämättä vähän koukuttavaa hommaa, kun sina ajattelee, että mä teen vielä yhden kerroksen.
      Kuulostaapa tuo maalaaminen rentouttavalta...pitäisköhän itsekin kokeilla...:)

      Poista
  2. Kudon :)
    Ja ajauduin aivan vastaavaan neuloosiin tässä joulun alla: ainoa asia joka pitää stressiajatukset poissa.

    En tiedä, onko murrekohtaista vai mitä, mutta kudon sukkia, lapasia, villapaitoja. Ompelen ompelukoneella ja jos osaisin, kutoisin mattoja kangaspuilla.
    En kait ikinä neulo.
    Omaksi ilokseni voin myös puhua kutisemisesta, kutemisesta ja muusta vastaavasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kansankielellä variaatioita on paljonkin, mutta virallinen ohjeistus on luettavissa blogitekstistäni.
      Ja todellakin neuloosi vie kyllä stressin mennessään. Mukavia tämän vuoden viimeisiä päiviä!

      Poista
  3. Vaikka olen nuoruudessani kudonut paljon niin yhtään villasukkia en ole tehnyt. Paitsi yhdet koulussa ja "se kantapää" oli minun "Akilleen kantapää" todellakin. Muistan, että siinä meinasi mennä järki. Nykyään en enää kudo kun niskat ja hartiat menevät muutenkin jumiin.

    Mukavaa vuodenvaihdetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis KUTONUT en "kudonut" :D

      Poista
    2. Olen käsitöissä ollut 8:n oppilas, en erityisen hyvä, mutta en huonokaan...Pitkän tauon jälkeen piti todellakin opiskella kavennukst ym. uudelleen. Äkkiä ne palautuivat mieleen ja nyt muutaman vioden tauko ei ole enää katastrofi. Sukkien neulominen on mukavaa hommaa, kunhan malli on sopivan helppo. Kirjoneuletta tai palmikkoneuleesta en edes unelmoi. Pojan sukat nyt valmiina ja seuraavaksi pitäis valmistaa isännälle...

      Poista