sunnuntai 24. tammikuuta 2021

Suunnitelmia, suunnitelmia...

Olen hyvin helposti innostuvaa ja inspiroituvaa ihmistyyppiä. Varjopuolena tässä on se, että ideoita tuppaa olemaan vähän liikaakin ja osa näistä jää puolitiehen tai kokonaan toteutumatta. Tästä, ehkä vähän rasittavastakin,  puolesta saavat tuntumaa sekä läheiset ihmiset että työkaveritkin. 





Työssäni erityisluokanopettajana teen sekä lyhyen että pitkän aikavälin suunnitelmia, joita sitten muokataan (tai joutuu muokkaamaan) kulloisenkin tilanteen mukaan. Usein suunnitelmiin tulee joku muutos, sillä koulumaailmassa tilanteet saattavat vaihtua nopeastikin. Työkokemuksen myötä näihin on jo tottunut ja pystyn muuttamaan suunnitelmiani nopeastikin, joskus jopa parempaan suuntaan. En voisi tehdä työtäni kuitenkaan suunnittelematta, sillä se toimii kuitenkin opetukseni pohjana ja eräänlaisena runkona. Suunnittelu luo työlleni jonkinlaiset raamit, vaikka välillä tuntuukin, että olen jonkinlainen tapahtuman tuottaja tai ohjelmatoimisto. Nykyisin suunnittelen joka sunnuntai tulevan viikon tunnit ja teen niihin jonkin verran etukäteisvalmisteluja. Vähän olen yrittänyt opetella rajaamaan työaikaani, mutta sunnuntaisuunnittelu pysyy tiukasti tavoissani.





Viime aikoina olen osallistunut monenlaisiin webinaareihin ja saanut jälleen uutta mietittävää ja pohdittavaa; sekä elämääni (=unelmiini) että yrittäjyyteeni.  Olen jonkin aikaa jo ideoinut sisustuspalveluja tarjoavana yritykseni, STAILIAMO:n konseptia enemmän itseni näköiseksi. Prosessi jatkuu edelleen, mutta vähitellen palaset alkavat myös loksahdella paikoilleen. Olen suunnitellut pitäväni ainakin yhden ilmaisen webinaarin ja keväämmällä muutamia maksullisia sisustuskursseja. Olen siis tekemässä jotain sellaista, mitä en ole koskaan ennen tehnyt...tai näin olen ainakin suunnitellut. Sisustuskursseja ole pitänyt aikaisemmin kansalaisopistolla, mutta nyt ajattelin kokeilla niiden pitämistä "omiin nimiin" ja hieman toisella tavalla. Vielä täytyy tehdä hienosäätöjä, mutta kevään aikaan selviää toteutuuko suunnitelmani...





Tietynlainen suunnitelmallisuus (ja suunnittelu) kuuluu elämääni aika vahvastikin, vaikka tiedän että elämä ei vain aina mene niin. Olen hyvin kalenteri- ja aikataulukeskeinen ihminen ja sellaiset extempore asiat ovat minulle vähän haasteellisia. En voisi kuvitellakaan lähteväni esim. äkkilähdöllä jonnekin. Uskon kuitenkin vahvasti niihin suunnitelmiin (ja haaveisiin), joita prosessoin tälläkin hetkellä. Mielessäni on monta mielenkiintoista asiaa, ideaa ja haavettakin, mutta kaikesta en voi ihan vielä kertoa. Kevään kuluessa ainakin muutama vireillä oleva asia saa jonkinlaisen päätöksen ja niistä kuulette myös täällä blogissani, joten olkaahan kuulolla. 


Valitettavasti tämän postauksen kuvat eivät  ole omiani, sillä viikonloppu meni sen verran tiivisti suunnitelmien parissa, etten ehtinyt edes valokuvaamaan mitään järkevää. Seuraavaksi saunaan ja tänään tavoitteena päästä vielä ajoissa nukkumaan, sillä huomenna edessä taas arkea ja aherrusta. 







4 kommenttia:

  1. Tuntui niin tutulta, kun luin postaustasi. Sama työ, samat kuviot. Olen myös kalenteri-ihminen. Tosin olen myös aina valmis extempore-juttuihin, jos ei ole muita sovittuja menoja. Tykkään tehdä listoja ja muistiinpanoja.
    Nuo, webinaari ja kurssit, kiinnostavat! Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä. Olen kuulolla postaustesi äärellä,mitä kaikkea kevät tuo tullessaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Innostun asioista hetkessä ja minun pitäisi päästä myös heti toteuttamaan niitä. Kun jotkut asiat venyvät ja vanuvat, se vaikuttaa myös innostuksiini ja herkästi mielenkiintonija motivaationi laskee. Toivotaan, että suunnitelmani kuitenkin toteutuvat. Kevättä odotellessa... :)

      Poista
  2. Minulla on vaikka mitä suunnitelmia ja listoja. Rakastan listoja. Luulen, että ilman niitä en kertakaikkisesti muistaisi mitään :)
    Ihanaa viikkoa sinulle Satu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on kalenterissani melkoinen määrä post it- lappuja, joita sitten lisäilen ja nyppäilen pois...Tuntuu, että minulla on aina joku projekti tai projekteja työn alla muhimassa. Ja kestän senkin, että läheskään kaikki ei toteudu koskaan... Kivaa viikkoa! :)

      Poista