tiistai 12. heinäkuuta 2016

Tien päälle

Lähdimme juhannuksen jälkeisellä viikolla kokeilemaan vähän uutta lomailumuotoa. Miehen keväinen idea oli vuokrata asuntoauto ja lähteä tien päälle. Matkakohteenamme oli Suomessa Kilpisjärvi ja lisäksi  Pohjois-Norja. Kuvia tuli otettu pelkästään kameralla sellaiset 180 ja kännykällä vielä sellaiset 80 kpl, joten melkoista kuvien rajaamista piti suorittaa...

Saimme vuokrattua asuntoauton työkaveriltani ja vanha "Lordi" palveli meitä loman ajan vallan mainiosti.
Asuntoauto oli mitoitettu 4:lle, joten meillä oli hyvät  tilat matkustaa. Pääkuskina toimi meidän isäntä, mutta minäkin uskaltauduin ratina taakse, tosin vain Suomen puolella.

Yhden yöpysähdyksen (yövyimme Iissä) taktiikalla saavuimme ensimmäiseen varsinaiseen etappiimme
eli Kilpisjärvelle ja Saana-tunturin juurelle.

Jo samana iltana lähdimme vielä patikoimaan Saanan huipulle ja sitä patikoimista kyllä olikin. Matka huipulle oli 4 km ja nousua ihan kohtalaisesti. Rinteen alkupäässä oli nämä puiset portaat ja sen jälkeen alkoi vielä nousu kivikkoisessa maastossa. Kuten kuvista näkyy, sää oli erinomainen, jopa kesäisen lämmin, vaikka tuolloin oli jo ilta klo 20.00 jälkeen.

Näkymät Saanan rinteiltä oli kyllä huikeat.

Ihan huipulla asti ei käyty (matkasta uupui varmasti sellaiset 500 m), sillä nuorimmaisella patikoijalla alkoi tulla jo päivä täyteen ja takaisinkin piti vielä jaksaa kävellä.

Alas asti pääsimme ja paluumatkalla pysähdyimme juomaan vielä tunturin raikasta vettä.
Kun pääsimme autolle, uni maittoi jokaiselle.

Seuraavana aamuna päätimme vielä osallistua retkelle, jossa käytäisiin "Kolmen valtakunnan rajapyykillä".
Matka taitettiin ensin 25 min. veneellä ja sitten vielä 3 km yhteen suuntaan patikointia varsinaiseen kohteeseen.

Ja sieltä jostain "erämaasta" löytyi Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteinen rajamerkki. Betonimöhkäle, jonka sisällä on se ihan ensimmäinen rajamerkki. Tämä oli valettu paikalleen v. 1929. Täällä sitten ihmettelimme ja ikuistimme asiaa hetken ja lähdimme paluumatkalle.

Osa vierailijoista lähti patikoimaan takaisin retken lähtöpisteeseen, johon oli 16 km matkaa.
Meidän perhe lähti patikoimaan takaisin veneelle, sillä tarkoituksena oli jatkaa samana päivänä vielä matkaa Norjan puolelle.

Tässä vaiheessa meidän tarkemmat matkasuunnitelmat sitten loppuivatkin. Tästä eteenpäin menimme päivä (ja kohde) kerrallaan. Olimme lomamatkamme kokeneet jo hienoja luontoelämyksiä, mutta lisää oli vielä luvassa, sillä matkamme jatkui Norjan puolelle...

Pysykäähän mukana.

1. Mukavan kuuloinen reissu teillä ollut! Ollaan haaveiltu reissusta Norjaan patikoimaan, mahtavia maisemia. Täytyy vaan odottaa muutama vuosi, kuopus hiukan kasvaa.

1. Kannattaa ehdottomasti mennä. Maisemat ja luonto on kyllä näkemisen ja kokemisen arvoiset!

2. Vastaukset
    1. Oli kyllä kaikin puolin hieno reissu, vaikka vähän ajamista olikin... ;)

3. Hienot jylhät maisemat.Meillä on asuntoauto,sillä pari kertaa ajettu nyt kesällä kotimaassa.

1. Meille tämä "karavaanarielämä" oli ihan uutta ja mielenkiintoinen kokemus. Ei nyt hullaannuttu siihen, mutta kokemuksena erittäin hauska ja avartava... ;)

4. Hienot jylhät maisemat.Meillä on asuntoauto,sillä pari kertaa ajettu nyt kesällä kotimaassa.

5. On ollut reissussa maisemat kohdillaan. Aivan upeita kuvia.

Ihanaa viikkoa <3

1. Teimme reissun aikana useita pysähdyksiä sekä Suomen että Norjan puolella ihan siitä syystä, että maisemia piti vähän ihastella. Hieno reissu ja paljon muisteltavaa. Reissun jälkeinen viikko on ollut vähän ohjelmoitu. Pojan märkärupi on aiheuttanut ylimääräistä tehosiivousta ja pojan lähestyvät syntymäpäivät vaativat myös pieniä valmisteluja. Onneksi olen lomalla :D

6. Siitä on kymmeniä vuosia, kun olen Saana-tunturia noussut. Olipa kiva katsoa teidän retkenne kuvia, omia kuvia tuosta lapsuuden reissusta kun ei ole. Hienot maisemat ja ihanat tunnelmat. Lapin lumoa!