keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Jokainen tyylillään...


Pieni arjen hauska huomio, josta minun on ihan pakko kirjoittaa. Pysähdyin eräänä päivänä miettimään, miksi se oma tapa tehdä joku asia tuntuu (joskus) ainoalta ns. oikealta tavalta....vaikka eihän se näin tietenkään ole!







Ajatus lähti oikeastaan siitä, että mies oli laittanut pojan jääkiekkovarusteet kuivumaan eri tavalla, miten MINÄ ne yleensä laitan.
Minulla on tietty järjestys ja systeemi, jolla tavaroiden pakkaaminen varustekassiin on myös (mielestäni!) helpompaa ja loogisempaa.
Kun havahduin tähän, aloin miettiä asiaa enemmänkin...


 





Samaan ajattelutapaan huomaan törmänneeni monessakin kodinhoitoon liittyvässä asiassa. Esimerkkinä mainittakoon astiapesukoneen täyttö tai pyykin laittaminen pyykkitelineelle. On hauska huomata itsestä, miten sitä "nanosekunnin" ajan meinaa puuskahtaa toiselle asiasta, mutta onneksi olen oppinut pitämään jo mölyt mahassa. Tärkeintähän koko jutussa on se, että homma on yleensäkin tehty, eikä se miten se on tehty. Pyykit kuivuu ihan yhtä hyvin (ellei paremminkin) sillä toisenlaisella tyylillä ja astianpesukone pesee astiat, vaikka ne eivät olekaan  ("minun") järjestyksessä, tai vaatteet on viikattu tai jääkaappi täytetty eri tavalla. Esimerkkejä löytyy "pilvin pimein". Tämän ajattelutavan selitys löytynee siitä, että minä hoidan kodinhoitoon liittyviä asioita useammin kuin tuo mies ja olen kehittänyt niihin oman tyylini ja tapani. Ja se miehen tyyli on tietenkin toisenlainen.




Keskustelimme asiasta viikolla vielä työpaikan kahvipöydän ääressä ja totesimme, että onneksi sitä on tähän ikään mennessä kouluttanut itseään sen verran, että voi jo hyväksyä, että jokainen tehköön tyylillään...!!!


Millaisia ajatuksia ja kokemuksia teillä on asiasta?
 
 




 
 

2 kommenttia:

  1. Minä olen oikein harjoitellut pyykkien kanssa tuon hiljaa olemisen. Meillä pyykkejä pesee 3/4 taloudesta. Mies on minua parempi esim. imuroimaan, joten olen vain hiljaa ja nautin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on myös kotona jonkinlaista "työnjakoa". Töissä keskustelu asiasta oli hauskaa, sillä suurin osa meistä oli samaa mieltä kanssani...en ole siis ajatukseni kanssa yksin ;)

      Poista