maanantai 30. kesäkuuta 2014

Kesälomapohdintaa


Ihminen osaa olla sitten ihmeellinen otus. Sitä kasaa talven ja kevään aikana itselleen kaiken maailman töitä, joita yrittää sitten epätoivoisesti tehdä kesäloman aikana. Tai minä ainakin.

Ajattelutapa on vähän hassu. Kun niitä suunniteltuja töitä ei ehdi tai jaksa tehdä siinä työarjessa, niin sitten ne kasaantuvat kesälomaan. Minulla onnekkaalla kesäloma on pitkä, joten varmasti ehtisin tekemään niitä töitä pois alta ja vielä ehtisin lomailemaankin. Mutta totuus on kuitenkin toisenlainen.

Kesäkuun vaihtuessa olen kuitenkin huomannut, että..

...ikkunat on edelleen pesemättä, puutarhakalusteet maalaamatta, pari muutakin suunniteltua maalausprojektia tekemättä, pihalla loput kesäkukat istuttamatta ja ne säleikön köynöskasvit päättämättä, ostamatta ja istuttamatta...



 
 

Kesäkuun vaihtuessa heinäkuuhun pysähdyin oikein miettimään. Mitä olen oikein tehnyt? Ensimmäinen viikko meni ulkomailla perheen kanssa, toinen viikko meni jäähallilla pojan jääkiekkoleirillä, pihalla olen muutamat istutukset saanut tehtyä ja lopun aikaa... no, olen tehnyt kaikkea epäolennaista, ei-niin-tärkeää tai suunniteltua.
Onko se sitten huono juttu?


Välillä poden huonoa omatuntoa ja välillä taas pystyn elämään asian kanssa. Loma on kuitenkin aikaa, jolloin minä nautin siitä, ettei ole niitä arjen aikatauluja. En osaa vain  olla ja löhötä (no, ehkä yhden päivän), vaan puuhastelen täällä kotona aina jotain pientä. Se ei välttämättä vaikuta kauhean tehokkaalta tai näy ns. ulosopäin, mutta kuitenkin...


Loma siis jatkuu täällä. Vielä on aikaa toteuttaa niitä suunnitelmiani tai sitten ne siirtyvät "hamaan tulevaisuuteen". Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa lomanviettotapaa; jotkut nauttivat kulttuurista, jotkut matkustelevat, jotkut viettävät aikansa veneellä tai matkailuautossa, jotkut eivät tee mitään... nautitaan siis lomasta kaikki kenellä sitä on. Kukin omalla tavallaan.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti