sunnuntai 7. heinäkuuta 2024

Kesälomapäivitys osa 2

Tulin luvanneeksi, että kirjoitan lomallani joka viikko blogia, joten kuluneen viikon osalta lunastan tässä lupaukseni. Minulla on nyt kaksi viikkoa kesälomaa takana ja neljä vielä edessä. Hassua, mutta tuntuu, että olisin ollut lomalla pitempäänkin, vaikka loma on sujunut ihan kotinurkissa pyörien. 



Toisella lomaviikolla olen työstänyt lähestyviä juhlia, mutta mitään varsinaista paniikkia minulla ei ole ollut. Olen tehnyt pienimuotoista tarjoiluastiainventaariota ja laskeskellut kahvikuppeja, lautasia, veitsiä ja haarukoita. Lautasista meinasi tulla ongelma, sillä pyörittelin ajatusta ekologisten kertakäyttölautasten ja posliinilautasten välillä, mutta lopulta päädyin "kunnon" lautasiin. Päätöksen jälkeen kävin SPR:n kirpputorilla etsimässä valkoisia lautasia, mutta sillä hetkellä tarjonta oli huonoa. Vaikka vieraita on alle 40, lautasten määrä on iso, sillä salaatti-ja piirakkatarjoiluun tarvitaan keskikokoisia lautasia ja kakkutarjoiluun vähän pienempiä. Onneksi muutama ystävä on lupautunut lainaamaan astioita, ruokailuvälineitä yms., joten eiköhän tästä selvitä.




Juhlaa edeltävällä viikolla tulee olemaan vielä paljon asioita hoidettavana ja loppuviikkoa kohden tahti kiihtyy. Muistilistalla on mm. pöytäliinojen silitystä, kuohuviinin ja muiden tarjoilujen ostamista, tarjoilupöydän kukkakimpun ja muiden koristeiden hankintaa, siivousta ja jos jonkinlaista yleistä järjestelyä. Vaikka minulla on ollut hyvin aikaa juhlien suunnitteluun, luulen, että minulle ehtii tulemaan vielä viime hetken stressi. Tällä hetkellä säätiedotus näyttää sellaiselta, että voimme hyödyntää sekä sisä- että ulkotiloja, joten vältymme suuremmilta huonekalujen siirroilta. Meiltä löytyy tuoleja, pöytiä ja pöydän tapaisia omasta takaa, mutta niitä täytyy hieman keräillä eri paikoista ja luoda niistä pöytäryhmiä.




Kaikki aikani ei ole suinkaan mennyt juhlien suunnitteluun, vaan olen ehtinyt miettimään myös STAILIAMO:n asioita. Tuleva syksy vaikuttaa väkisinkin sen toimintaan. Koska käyn töissä ja opiskelen, yritystoiminnalle tulee jäämään väkisinkin vähemmän aikaa ja tämä asia minun on ollut pakko hyväksyä. Koska opinnot liittyvät vahvasti yrittäjyyteen, ajattelen, että ne vievät kuitenkin yritystoimintaani eteenpäin. Odotukset (ja toiveet) ovat suuret ja aika näyttää, miten tässä meikäläiselle käy. Toisinaan tuleva syksy sekä vähän hirvittää että innostaa. Yritän olla miettimättä asiaa liikaa, koska miksi murehdin sellaista, mistä minulla ei ole (vielä) kokemusta.




Lomalla ehdottomasti parasta on ollut tietynlainen aikatauluttomuus. Nautin siitä, että minulla on ollut aikaa tehdä asioita tai olla tekemättä. Tällä viikolla olen osallistunut muutamiin mielenkiintoisiin webinaareihin, käynyt kävelylenkeillä melkeinpä päivittäin, nukkunut päiväunia, lukenut lehtiä, valokuvannut ja tavannut ystäviäni. Olen tehnyt asioita, jotka ovat tuntuneet siinä hetkessä miellyttäviltä eikä kotityötkään ole tuntuneet niin puuduttavilta kuin yleensä. Se, että kiire on ollut poissa ja on ollut vain asioiden tekemistä, on tuntunut erityisen hyvältä. 


Tuleva viikko tulee olemaan juhlajärjestelyjen takia ohjelmoidumpi, mutta teen sen oikein mielelläni. Näihin juhliin liittyy paljon myös tunnelatausta, sillä tiedossa on yksi poikamme elämän merkittävimmistä tapahtumista, täysi-ikäiseksi tuleminen ja samalla juhlimme myös hänen valmistumista merkonomiksi. Näitä juhlia järjestän haikeudella, ilolla, ylpeydellä -  ja ennen kaikkea suurella rakkaudella.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti