maanantai 1. heinäkuuta 2024

Kesälomapäivitys osa 1

Kesälomani on alkanut ja ajattelin jos tänä kesänä ehtisin kirjoittaa kesäloman tapahtumista viikottain. Ensimmäinen lomaviikko on takana ja seuraavassa muutamia poimintoja siitä.


Koska meillä on tiedossa perhejuhlat heinäkuun puolivälissä ja olemme päättäneet järjestää ne kotoa, on se aiheuttanut pientä painetta kotinurkissa. Mitään sen suurempaa remonttia emme ole ajatelleet tehdä, mutta jonkinlaista tarvetta pienimuotoiseen ehostamiseen on ollut. Suurin tarve on ollut ehdottomasti meidän pihallamme, joka on viime vuosina jäänyt enemmän tai vähemmän hoitamatta. Meillä on muutamia puutarha-alueita, jotka tarvitsivat ehdottomasti siistimistä, joten loman ensimmäiset päivät olivat oikein hyvät pihalla huseeraamiseen.



Kävin läpi meidän muutamat istutusalueet; kitkin rikkaruohot pois, siistin reunat ja laitoin uutta kuorikatetta. Työmaa eteni suhteellisen jouhevasti, kun vain pääsin työn alkuun. Ja kun pääsin kerran vauhtiin, istutin samoilla energioilla terassin ruukkuihin vielä kesäkukkia. Aika pienillä asioilla piha ja terassi tuli siistimmäksi. Mies ehti korjaamaan terassiamme ja talven vaurioittamia ulkoportaitamme ja minä innostuin pesemään ikkunat, joten ulkoiset puitteet ovat nyt jokseenkin valmiita. Ensi viikolla ajattelin vielä vähän tehdä muutamia kukka-/kasvilisäyksiä ja hienosäätää terassia juhlakuntoon. Mielenkiinnolla seuraamme lähiviikkojen säätiedostuksia, sillä suunnitelmissa on pitää juhlat ulkona, mutta tarvittaessa pystymme pitämään juhlat myös sisällä.



Juhlia varten olen ulkoistanut tarjoilun eli olen suosiolla tilannut ne pitopalvelusta. Meillä juhlissa tarjotaan ruokaisaa salaattia ja suolaisia piirakoita sekä tietenkin kakkukahvit. Tarjoilun osalta asiat alkavat olla kunnossa, sillä yritän pitää tarjoilun kohtuullisena ja oikeastaan vasta juhlaviikolla asiat tiivistyvät varsinaisiksi teoiksi. Tällä hetkellä olotila on suhteellisen rauhallinen, sillä kovin paljon etukäteisvalmisteluja en voi tässä kohtaa tehdä. Sateisen juhlapäivän varasuunnitelma aiheuttaisi pientä huonekalujen järjestelyjä, mutta sen tarve ilmenee vasta lähempänä juhlia. Juhlien yksityiskohdat: tarjoiluastiat, pöytäliinat, servietit, kukat yms. ovat juhlaviikon to do-listalla, nyt yritän vain kelata, mitä vielä pitäisi muistaa tehdä tai ottaa huomioon.




Juhlasuunnittelun lisäksi olen ehtinyt valokuvaamaan ja tekemään käsitöitä. Alkuperäinen tavoite lomalleni olikin, että ehtisin valokuvaamaan enemmän ja se näyttää toistaiseksi toteutuneen. Valokuvaaminen vaatii, ainakin minulla, tietynlaisen mielentilan tai inspiraation ja ennen kaikkea aikaa. Vaatimaton kuvauskalustoni asettaa omat haasteensa valokuvaamiselle, mutta se ei estä minua suunnittelemasta ja toteuttamasta ideoitani. Kuvaussuunnitelmia visioidessani olen niin innoissani ja keskittynyt että jopa ajan-ja paikantaju hämärtyy - luovuus vie mennessään...



Olen päässyt "lomamoodiin" nopeasti ja minulla se kanavoituu usein tekemisen ja luovuuden kautta. Luovuuspuuskissani innostuin yhden aamupäivän aikana virkkaamaan kesäkassin ja nyt on mietinnässä jo seuraava käsityöprojekti. Virkatusta kesäkassista ajattelin tehdä vielä erillisen postauksen, jos vaikka joku muukin innostuisi virkkaamaan. Minulle käsitöiden tekeminen on samalla tavalla rentouttavaa kuin valokuvaaminenkin. Se, että saa tehdä jotain konkreettista, näkyvää ja vielä omin käsin tehtyä, on todella palkitsevaa. Lopputulos ei ole välttämättä täydellinen, mutta se ei haittaa minua. Minulle tärkeintä on tekemisen ilo. Se, että pystyn (ja saan) toteuttaa omia visioitani ja ideoitani - ja olla luova.


Olen ollut nyt viikon lomalla ja vielä olisi viisi viikkoa edessä. Tuntuu, että olisin ollut lomalla kauemminkin ja se todistaa todennäköisesti sen, että olen osannut viettää alkulomani oikein. Samalla kaavalla siis tähänkin viikkoon!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti